Hogeschool van Amsterdam

Cursus: Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC)

Cursus

De Writing Readiness Inventory In Context (WRITIC) is een nieuw occupation-based meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep 3. Na de studiedag kunt u de WRITIC betrouwbaar gebruiken in de beroepspraktijk.

Doelgroep: Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het speciaal basisonderwijs.
Niveau: Post-HBO
Duur: 

1 dag op 28 september 2017 

09:30-17:00u

Aantal deelnemers:  Min. 15 - Max. 30
Accreditatie: Geaccrediteerd voor ergotherapeuten met 6 punten door stichting ADAP, geaccrediteerd voor leraren met 7 RU (registeruren) door register leraar, accreditatie voor kinderfysiotherapeuten is in aanvraag.
Kosten:  € 215,- inclusief manual t.w.v. €35,-

Het meetinstrument wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken. Op basis van de uitkomst van de WRITIC ontvangt de leerkracht advies. Indien nodig kan ook kindertherapie gestart worden om de voorbereidende schrijfvaardigheden te verbeteren. Zo wordt bijgedragen aan het voorkomen van schrijfproblemen en de negatieve gevolgen hiervan.

De WRITIC is een valide en betrouwbaar meetinstrument en bevat normwaarden op basis van ruim 400 kinderen. De WRITIC heeft een voorspellende waarde voor de schrijfvaardigheid in groep 3 en draagt bij aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfproblemen.

Doelstellingen cursus

Na het volgen van de post-HBO cursus heeft de deelnemer:
•    Inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het meetinstrument de WRITIC.
•    Vaardigheden in betrouwbaar afnemen van de WRITIC in de praktijk.

WRITIC

De WRITIC bestaat uit drie domeinen met ieder twee subdomeinen. Het domein ‘Kind’ bestaat uit ‘Interesse’ en ‘Volgehouden aandacht’; het domein ‘Omgeving’ bestaat uit ‘Fysieke omgeving’ en ‘Sociale omgeving’ en het domein ‘Papier- en pentaken’ bestaat uit ‘Taakuitvoering’ en ‘Intensiteit van uitvoering’.

De WRITIC wordt afgenomen in de klas. Eerst wordt de interesse van het kind in de papier- en pentaken geëvalueerd door middel van een vragenlijst. Daarna wordt het kind gevraagd om in een tekenboekje verschillende papier- en pentaken (volgen van sporen, kleuren, maken van voorbereidende schrijffiguren, schrijven van de eigen naam en het kopiëren van cijfers en letters) uit te voeren terwijl de therapeut of leerkracht, die de test afneemt, de uitvoering (pengreep, uitgangshouding en het resultaat van de papier- en pentaken) observeert. Op basis van het subdomein ‘Taakuitvoering’ wordt duidelijk of het kind wel of niet een risico heeft op het ontwikkelen van schrijfproblemen. 

De andere subdomeinen van de WRITIC geven informatie voor advies en interventie.

Werkwijze

De cursus bestaat uit één dag en duurt van 09:30-17:00u. 

Tijdens de cursusdag wordt informatie gegeven over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van de WRITIC. Het afnemen en interpreteren van de WRITIC wordt uitgebreid geoefend. Daarnaast krijgt u informatie over advies en interventie.

Na de studiedag kunt u de WRITIC betrouwbaar gebruiken in de beroepspraktijk. 

Cursusmateriaal

Tijdens deze post-HBO cursus worden het studiemateriaal (sheets), de manual van de WRITIC, het tekenboekje en de scoreformulieren ter plekke verstrekt. 

Voor wie?

De cursus is bestemd voor kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en voor leerkrachten uit het speciaal basisonderwijs.

Kosten

Kosten: €215,- dit is incl. de manual van de WRITIC t.w.v. €35,-, koffie, thee en lunch. In overleg zijn ook cursusvarianten mogelijk, zoals een IncompanyTraining.

Accreditatie

Geaccrediteerd voor ergotherapeuten met 6 punten door stichting ADAP, geaccrediteerd voor leraren met 7 RU (registeruren) door register leraar, accreditatie voor kinderfysiotherapeuten is in aanvraag.

Contact 

Voor vragen over de cursus kunt u terecht bij Irene ten Haaf, coördinator post-HBO Ergotherapie. E-mailadres: posthbo-ergotherapie@hva.nl 

Docenten

Margo van Hartingsveldt
Sterke kanten benadering: Zet de student in zijn kracht

Margo van Hartingsveldt

Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam en is verbonden aan het kenniscentrum ACHIEVE van de faculteit Gezondheid. In 2014 is zij gepromoveerd op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud universiteit te Nijmegen. Na haar opleiding heeft zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut gewerkt.

Liesbeth de Vries

Liesbeth de Vries is ergotherapeut in eigen praktijk: Ergotherapie en meer. Ze studeerde in 2003 af aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en heeft in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy afgerond. Voordat ze haar eigen praktijk is begonnen heeft ze als ergotherapeut gewerkt in het Radboudumc in Nijmegen en bij de kinderrevalidatie in het UMCG- CVR locatie Beatrixoord in Haren. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC.

Angela Rozema-van Koeveringe

Angela Rozema- van Koeveringe

Angela Rozema- van Koeveringe is ergotherapeut in haar vrijgevestigde praktijk in Leeuwarden. Ze studeerde in 2003 af aan Hogeschool Zuyd. Na 7 jaar binnen de kinderrevalidatie te hebben gewerkt heeft zij haar eigen praktijk voor kinderergotherapie geopend. Angela was voorzitter van Ketp Nederland en is lid van de Adviesraad Kind en Jeugd van Ergotherapie Nederland. 

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Gezondheid 11 mei 2017