Hogeschool van Amsterdam

HvA-Onderwijsconferentie over diversiteit en hokjesdenken

4 apr 2017 18:34 | Afdeling Communicatie

De HvA heeft een enorm diverse studentenpopulatie. Maar dit zegt nog niets over hoe de hogeschool omgaat met diversiteit en inclusie. Hoe kunnen medewerkers en studenten ervoor zorgen dat iedereen zich– ondanks en dankzij de verschillen- op de hogeschool welkom voelt en zichzelf kan zijn? Daarover ging de HvA Onderwijsconferentie ‘Wat is jouw ID?’ vandaag in het DeLaMar Theater.

Dagvoorzitter Jörgen Tjon a Fong (regisseur theatergezelschap Urban Myth) loodst de zaal luchtig langs de ‘grote’ thema’s van de conferentie: diversiteit en inclusie.


Pizzasessies die hard binnenkomen

Rector Huib van de Jong laat in zijn speech weten dat het onderwerp hem raakt: “Diversiteit en inclusiviteit gaan bij uitstek over het onderwijs. Want onderwijs is in één woord: aandacht. Ervoor zorgen dat iedereen hier tot zijn recht kan komen, is een van de belangrijkste vraagstukken waar we als hogeschool voor staan."

Maar tijdens zijn ‘pizzasessies’ met studenten heeft de rector gesprekken die “keihard binnenkomen”. De Jong: “Dan kom je erachter dat autisme niet vanzelfsprekend geaccepteerd wordt. Dat vrouw zijn niet vanzelfsprekend geaccepteerd wordt. Dat homoseksueel zijn niet vanzelfsprekend geaccepteerd wordt. Dat gebeurt óók in onze organisatie.” De rector geeft aan dat daarom de open cultuur zo belangrijk is, persoonlijke aandacht, en ruimte om elkaar te corrigeren.

zaal


Hokjesdenken

Hokjesdenken doen we allemaal onvermijdelijk. Dit maakt sociaal psycholoog Daniël Wigboldus duidelijk als hij de aanwezigen in rap tempo 'college' geeft over het onderwerp waar hij het meest vanaf weet: stereotyperen. Wigboldus legt uit dat onze hersenen vanuit de oertijd zijn geprogrammeerd om ‘de ander’ direct te scannen op gevaar of bedreiging.

Wigboldus laat een foto van een tijger zien: die primaire reactie was superfunctioneel voor het voortbestaan van de soort. Maar inmiddels leven we in steden waarin we de meeste mensen niet kennen, en ons brein is daar niet op toegerust- onze eerste indruk klopt nu meestal niet. Wees je daar dus bewust van:  ‘Bedenk ook als docent: hoe ziet de wereld eruit als mijn eerste indruk van deze student niet zou kloppen?’

All-inclusive

Schrijver, columnist en HvA-docent Asis Aynan pleit ook voor die eerlijkheid over onze menselijke tekortkomingen. In zijn voorgedragen column vertelt hij hoe het woord ‘inclusief’ hem onwillekeurig aan een all-inclusive-vakantie doet denken. Aynan zoomt in op de multiculturele samenleving: eigenlijk is dit een verzameling monoculturen. Want hoe divers is ons eigen vriendengroepje, onze eigen omgeving eigenlijk? "Laten we daarover eerlijk zijn naar onszelf, en naar de ander. Op naar een zomer vol inclusie, zonder all-inclusive vakantie."

HvA-docent en schrijver Asis Aynan leest tijdens de onderwijsconferentie zijn column voor

Asis Aynan draagt zijn column voor

Punkrock

Terwijl rockmuziek uit de speakers klinkt, komt dan ex-punkrocker Martin Atkins als laatste spreker het podium op. De voormalig drummer van onder andere de bands Killing Joke en the Nine Inch Nails geeft nu les aan jongeren op een school in Chicago. ‘Education is the next punk rock!’ verkondigt hij, terwijl hij zijn levenslessen met de zaal deelt, zoals "Thank God there is anarchy! Koester de verschillen en ‘get real", terwijl hij tussendoor t-shirts met ‘education is punk rock’ de zaal in gooit.

 

Martin Atkins op het podium tijdens HvA Onderwijsconferentie

Ex-punkrocker Martin Atkins schudde de zaal wakker

Platform Inclusie en Limitless

Ook docenten en studenten zijn verschillende initiatieven gestart voor meer inclusie op de HvA. SJD-docent Jakob Eikelboom vertelt vanaf het podium over het platform Inclusie, waarmee verschillende docenten nagaan hoe inclusief de HvA is en wat de obstakels zijn. Naast hem staan studenten Jeffrey Meijer en Lotte van der Meer, die het platform Limitless hebben opgericht om studenten met een functiebeperking verder te helpen.

 

Studenten Jeffrey Meijer en Lotte van der Meer van Limitless op het podium geïnterviewd door Jörgen Tjon A Fong

Jeffrey: “We willen zorgen dat studenten met een functiebeperking in een warm bad terechtkomen en ze de weg helpen vinden naar de juiste representatieve organen."

Docent van het Jaar

Dan het moment waarop iedereen in spanning wacht: de bekendmaking van winnaar(s) van de Docent van het Jaar Verkiezingen. Docent Youssef el Bouhassani van de Faculteit Techniek (opleiding Aviation) wint de titel. De tweede prijs gaat naar Lubna Medema-Baroud (faculteit Maatschappij en Recht), Corinne van der Velden (faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie) wint de derde prijs.


 

HvA Docent van het Jaar 2017 Youssef el Bouhassani

V.l.n.r. de zeven faculteitswinnaars die meedongen naar de hoofdprijs: Freek Morren, Klaas de Leth, Corinne van der Velden, Youssef el Bouhassani, Lubna Medema-Baroud, Felix Schot en Neander Houben. Foto: Bert Zuiderveen.